Lajvet "Snapphane" (arkiverad)

Arrangör: Lajvverkstaden
Åk 7-9 Gy Gysär Grundsär
Ett nutidslajv som diskuterar demokratifrågor samt värderingar runt mod och medkänsla.
Lajvet handlar om ett alternativt Sverige som aldrig blev demokratiskt. Eleverna kommer att spela olika grupperingar i samhället som möts under svåra omständigheter. I landet finns stora konflikter mellan militär och en frihetsrörelse, eller terroristgrupp beroende på vem man frågar, som kallas Snapphanar. Varje grupp står inför olika moraliska dilemman som kommer öppna upp för diskussion om mod och medkänsla. Hur lätt är det egentligen att ställa upp för medmänniskor när ditt eget liv är riskerat?

Våra lajv ger era elever möjligheten att:
  • Få en intressant och djupgående upplevelse genom aktivt deltagande
  • Utbildas i att skapa en roll/karaktär, och möjligheten att få spela denna karaktär
  • Vara medskapare i ett händelseförlopp som ändras efter ens rolls handlingar under spel
  • Utbildas i att själv kunna skapa lajv, som är ett möte mellan improviserad teater och muntligt berättande
Uppsökande (utbudet turnerar)
Upplevelse
Eget skapande
Information
Aktiviteten kan genomföras: 2021-03-01 till 2022-01-01
Medverkande: LajvVerkstaden
Antal elever: Max 60 elever/tillfälle
Längd: 2-5 timmar
Lokalspecifikationer: Tom Klassrumsmiljö, Black box, aula, gymnastiksal eller liknande.
Pris: 26500 ex moms
Tillkommer traktamente/reseersättning? Nej
Övrigt: LajvVerkstaden leder sina deltagare i en skapandeprocess inom teater och drama för att ge dem verktyg för framtida kreativt skapande. Vi ger våra deltagare verktyg att skapa sin egen roll och sin egna berättelse genom metoder så som workshops, dramaövningar och lajv. Genom våra metoder ger vi alla deltagare möjligheten att delta aktivt och individuellt växa och utvecklas inom uttryckssättet dramaturgi och skådespeleri. Vi tillhandahåller även material för pedagoger att jobba vidare med skådespeleri och dramaturgi.
Länkar:
Kontaktuppgifter
Namn: Sofia Olsson
E-post: Skicka e-post
Telefonnummer: 0700481819